Pentru că în aceste zile se discută mult pe marginea acestei teme atât de actuale și atât de controversate, cred ca ar fi bine să clarificăm niște aspecte. Este cu adevărat necesară? Ce presupune?
Dacă se are în vedere nevoia reală de educație pentru sănătate care include igiena, educație sexuală, prevenție și înțelegerea conduitei sănătoase pentru individ și societate, probabil că aceste controverse ar dispărea. Faptul că se discută despre educație sexuală și se pune problema implementării ei de la vârste foarte mici poate fi interpretat greșit. Multe persoane cred că înseamnă inițierea copiilor în practici sexuale sau impregnarea cu idei care promovează alte opțiuni sexuale decât cele heterosexuale.
De ce ar fi necesare aceste ore? Un lucru este cert: copiii vor căuta informația oricum și o vor găsi pe internet din surse avizate sau neavizate în cele mai mult cazuri, o vor interpreta greșit și, pentru că încă nu au discernământul și filtrele maturității de a selecta informația corecta și utilă, vor face ceea ce vor fi înțeles fiecare. Curiozitățile legate de sexualitate apar încă din preadolescență iar copiii au astăzi acces la internet, tentația dar și pericolul se afla la un click distanță. A-i satisface curiozitățile într-un mod securizant, clar, organizat, prin răspunsuri la întrebări și explicații pe înțelesul său, ar putea să îl ajute pe copil să se poziționeze diferit față de informația de pe internet pe care o va accesa oricum.
În ce privește prevenția, avem două linii importante de evidențiat:
– copiii trebuie să identifice anumite comportamente periculoase, să știe cum să se ferească și de ce
– o educație temeinică și clară care înseamnă valorizarea propriei persoane înainte de a cunoaște pericolul unei sarcini nedorite în adolescență, poate schimba optica și deciziile tinerelor care nu beneficiază de astfel de informații. În adolescență, nașterea unui copil sau opțiunea întreruperii de sarcina au efecte pentru tot restul vieții. Deși nu s-a prea discutat liber despre acest lucru, implicațiile psiho-emoționale cauzate de un avort la vârsta adolescenței sunt transformatoare și afectează întreaga viață.
Copiii de azi, la fel ca și generațiile trecute învață la orele de anatomie despre corpul uman, despre reproducere și nu s-a cerut niciodată acordul părinților pentru că se studiază realități existente, exact ca la geografie, matematică, gramatică etc. Nevoia identificată în ultimii ani se refera însă la înțelegerea comportamentelor astfel încât să nu fie pusă în pericol sănătatea fizică și mentală a tinerilor. Acest tip de educație ar trebui făcută de personal specializat prin metode adecvate vârstelor copiilor în diferite etape de dezvoltare pentru ca aceștia să înțeleagă de ce nu este potrivit să experimenteze anumite lucruri până la vârsta maturității, nu pentru că este interzis ci pentru că le afectează dezvoltarea.
Până miercurea viitoare, nu uitați să aveți grijă de sănătatea voastra fizică și mentală!
Psihoterapeut Lorena Diaconescu
Lorena Diaconescu este psiholog, lucrează în domeniul psihoterapiei dar alocă și foarte mult timp dezvoltării personale cu grupuri de copii și adolescenți. A urmat studiile Facultății de Psihologie a Universității București dar este licențiată și în științe juridice și științe economice. Consideră că instruirea în domenii diverse și formarea continuă sunt elemente importante în evoluția personală a oricărui om.
Articole anterioare: