Nevoia de educație pentru sănătate rămâne actuală și din ce în ce mai acută în societatea românească de astăzi. Evoluția accelerată a tehnicii, schimbarea bruscă a intereselor dar și a stilului de viață al omului modern, aduc în atenție ideea de adaptare la noile standarde. Dar se pune întrebarea justă: suntem oare pregătiți pentru schimbare, știm cum să o gestionăm?

Ar trebui ca adolescentii si copiii, cat si adultii din viata acestora (parinti si cadre didactice) sa inteleaga clar de ce este imperios necesar sa urmarim cateva reguli de baza in traiul de zi cu zi:

– sa adoptam un stil corect de alimentatie care presupune un program de mese la ore fixe si alegerea unor alimente sanatoase, in cantitati moderate, evitand consumul de zahar si grasimi precum si excesele de orice fel

– sa avem un program de somn care presupune o pregatire in prealabil precum respectarea unei ore adecvate pentru cina, evitarea consumului de dulciuri sau alcool la ore tarzii, eliminarea gandurilor negative prin tehnici specifice si planificarea zilei de maine intr-un mod pozitiv.

– sa introducem miscarea/sportul in programul zilnic.

– gestionarea corecta a timpului de somn, de lucru/scoala, de lectii/treburi administrative/sarcini gospodaresti si a timpului de relaxare, toate acestea facand parte dintr-o zi obisnuita in care cuvantul cheie este echilibrul.

De asemenea, ar trebui sa intelegem sensul corect al “timpului de relaxare” pentru ca, din pacate, atat copiii cat si adultii considera ca timpul petrecut pe telefon /tableta este o forma de relaxare ceea ce este discutabil. Intr-o mica masura poate fi corect in cazul adultilor, atunci cand nu se exagereaza ca durata dar, in cazul copiilor si adolescentilor, lucrurile stau diferit pentru ca procesul lor de dezvoltare nu s-a incheiat iar creierul lor are nevoie inca sa exploreze si sa descopere lumea, sa-si stimuleze creativitatea, sa-si dezvolte potentialul intelectual; acest proces de evolutie si maturizare este ingreunat si chiar blocat prin folosirea excesiva a telefoanelor/tabletelor.

Foarte  multe dintre aceste informatii sunt  interdictii sau contraindicatii pe care le primim mereu cu neplacere, cum ar fi limitarea consumului de zahar si alcool, strictete in organizarea activitatilor zilnice, respectarea unui program de masa sau de miscare etc. Ceea ce ar putea starni dorinta de schimbare a stilului de viata intr-o directie pozitiva, ar fi explicatiile oferite intr-o maniera adecvata fiecarui nivel de varsta cu exemple si argumente stiintifice dar pe intelesul tuturor. Pentru acceptare si pentru o intelegere diferita este nevoie de o abordare diferita.

Asadar, sa apreciem corect valentele educative ale educatiei non-formale. Până miercurea viitoare, nu uitați să aveți grijă de sănătatea voastra fizică și mentală!

Psiholog-psihoterapeut Lorena Diaconescu

Lorena Diaconescu este psiholog, lucrează în domeniul psihoterapiei dar alocă și foarte mult timp dezvoltării personale cu grupuri de copii și adolescenți. A urmat studiile Facultății de Psihologie a Universității București dar este licențiată și în științe juridice și științe economice. Consideră că instruirea în domenii diverse și formarea continuă sunt elemente importante în evoluția personală a oricărui om.

Articole anterioare:

Psiholog Lorena Diaconescu: Educația sexuală 2 – Riscurile necunoașterii

Psiholog Lorena Diaconescu: Educația sexuală – un subiect controversat

Psiholog Lorena Diaconescu: Dezvoltare personală pentru copii

Psiholog Lorena Diaconescu: Teatrul pentru copii – un instrument important în educația timpurie

Psiholog Lorena Diaconescu: Comunicarea online și dependența de gadgeturi – Partea II

Psiholog Lorena Diaconescu: Comunicarea online și dependența de gadgeturi – Partea I

Psiholog Lorena Diaconescu: Comunicarea cu adolescentul – misiune imposibilă?

Psiholog Lorena Diaconescu: Prietenie adevărată sau o relație toxică?

Psiholog Lorena Diaconescu: Relații sănătoase

Psiholog Lorena Diaconescu: Tulburările de comportament alimentar la copil și adolescent (Partea 2)

Psiholog Lorena Diaconescu: Tulburările de comportament alimentar la copil și adolescent (Partea 1)

Psiholog Lorena Diaconescu: Atenție! Anorexia poate ucide!

Psihoterapeut Lorena Diaconescu: Cum apare Bulimia și ce trebuie să facem.

Psihoterapeut Lorena Diaconescu despre tulburările de comportament alimentar

Psiholog Lorena Diaconescu: „ Mulți obișnuiesc să spună că au depresie atunci când sunt triști sau nefericiți”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.