12.9 C
București

Bullying (4) – Programe eficiente împotriva bullying-ului în școli

Importante

Experiența bullying-ului și a violenței, în mod implicit, lipsește copiii de putere, fiindu-le încălcate drepturile de bază tocmai în locul în care ar trebui să se simtă protejați și în siguranță. Școala este locul în care copiii fac primii pași spre independență, se întâlnesc cu oportunități esențiale de colaborare cu ceilalți și de conformare la regulile generale de comprtament uman. Din acest motiv este esențial ca educația, ca parte a sistemului de servicii, să fie deschisă să răspundă nevoilor și dificultăților copiilor în această perioadă foarte delicată a dezvoltării umane. Copiiii care trec prin experiența abuzului, au dreptul la a fi sprijiniți în recuperarea lor fizică și psihologică, respectiv în reintegrarea lor socială (Art. 39 din Convenția cu privire la drepturile copilului).

Poate ne întrebăm cum am putea să combatem acest fenomen, de BULLYING, ce metode avem, de unde să începem, este relevant să facem ceva când pare că societatea se îndreaptă într-o altă direcție?

Unul dintre cele mai eficiente programe antibullying este cel creat de Dan Olweus și este denumit POPB. El are următoarele principii care se adresează în primul rând adulților  din mediul școlar, adică cadrelor didactice și personalului auxiliar. Este vorba despre o nouă atitudine, de deschidere și implicare dar și de limite și reguli ferme și clare. Aș spune aici că se începe de la un regulament de ordine interioară foarte clar și bine pus la punct. Principiile sunt următoarele:

  1. Arată căldură și interes pozitiv și implică-te în viețile elevilor!

Cum putem să facem acest lucru? Să le răspundem cu empatie copiilor, să le arătam respect, să le arătăm că ne pasă de ei. Să le învățăm numele, să îi întrebăm ce mai fac când îi vedem în pauze, dacă sunt bine. Să fim deschiși când vin spre noi, să îi luăm în serios, să îi credem, să nu îi umilim sau ironizăm, să îi ascultăm, să fim acolo pentru ei, fie și 5 minute.

  • Stabiliți limite ferme pentru comportamentul inacceptabil!

Atunci când vedem abateri, să nu le trecem cu vederea. Fiecare incident trebuie discutat și rezolvat.

  • Folosiți în mod consecvent consecițe negative, nefizice, neostile, atunci când sunt încalcate regulile;

Este important ca elevii să cunoască regulamentul școlar și consecințele nerespectării lui. Copilul trebuie tratat cu respect chiar dacă a făcut ceva inacceptabil, dar să își asume responsabilitatea și să suporte consecințele faptelor lui.

  • Acționați ca autorități și modele pozitive;

Cadrele didactice ele însele sunt modele chiar și atunci când greșesc. Și adulții îsi asumă responsabilitățile faptelor, îsi cer scuze, sunt corecți cu toți elevii, fără a acorda favoritisme sau a pedepsi abuziv. Li se cere o poziție fermă și corectă în același timp.

 Astfel, prin respectarea principiilor care sunt ferme dar având o atitudine deschisă  față de elvei se urmăresc obiective ca: reducerea comportamentelor de bullying între elevi, prevenirea apariției de noi dificultăți și pentru rezultate pozitive pe termen lung, dezvoltarea de relații armonioase între elevi;

Rezultatele obținute  pe termen scurt constă într-un climat școlar îmbunătățit, un climat al clasei mai armonios, de asemenea  o îmbunătățire a abilităților și a atitudinii copiilor și în final o conștientizare a comunității și un suport social mai susținut.

Rezultate așteptate pe termen lung constă în reducerea comportamentelor antisociale ale tinerilor.

Dacă până acum am vorbit despre responsabilitățile adulților, urmează un set de reguli adresate elevilor, simple, clare, afișate peste tot în scoală, în lclase, pe holuri, discutate la ore de câte ori este posibil.

  1. Nu îi vom agresa pe colegii noștri!
  2. Vom încerca să-i ajutăm pe elevii care sunt agresați!
  3.  Vom încerca să-i includem pe elevii care sunt excluși!
  4. Dacă știm că cineva este agresat, îi vom spune unui adult din școală și/sau unui adult de acasă!

Odată cu informarea și conștientizarea fenomenului și prin învățarea unor modele de a acționa, manifestarea responsabilității sociale va fi mai vizibilă, mai proactivă, mai puternică. Putem să contribuim împreună la dezvoltarea unui mediu social sănătos  și prietenos!

Psiholog Cristina Eftimie

Articole anterioare:

Bullying (3) – Alte considerente despre bullying

Bullying-ul în școli (2) – cauze și efecte

Bullying-ul în școli – partea 1

Cum vorbim cu adolescenții? Cum îi facem să asculte și să vorbească despre problemele lor?

Părinte perfect sau părinte suficient de bun?

Ce-i place copilului tău? Cum irosești materialul destinat încercărilor și erorilor?

Micii corporatiști – copiii obosiți de ambiția părinților

Psiholog Cristina Eftimie: Metode de gestionare a furiei la copii

Tradiția cititului în familie – un obicei islandez sănătos

Mami lucrează la servici’, tati la muncă…….

Psiholog Cristina Eftimie: IDENTITATEA ÎN ADOLESCENȚĂ

Psiholog Cristina Eftimie: Copiii ne pedepsesc atunci când nu ne facem timp pentru ei

Psiholog Cristina Eftimie: Bunici mai buni decât părinți?

Psiholog Cristina Eftimie: Jocuri ale emoțiilor

Psiholog Cristina Eftimie: EMOȚIILE SE SIMT ÎN CORP

Psiholog Cristina Eftimie: CUM SE VĂD EMOȚIILE – EXPLICAȚII PENTRU COPII

Psiholog Cristina Eftimie: Emoțiile copiilor și vocabularul emoțional

Psiholog Cristina Eftimie: Alternative la NU când le vorbim copiilor

Psiholog Cristina Eftimie: Copilul și etichetele pe care i le aplicăm

Psiholog Cristina Eftimie: Cum să-ți convingi copilul să citească?

Psiholog Cristina Eftimie: De ce este important să le citim copiilor?

Psiholog Cristina Eftimie: Retragerea afecțiunii părintelui atunci când copilul a greșit

Psiholog Cristina Eftimie: Copilul mic și televizorul

Psiholog Cristina Eftimie: Să vorbim corect cu copilul!

Psiholog Cristina Eftimie: Joaca cu tatăl sau joaca cu mama

Psiholog Cristina Eftimie: A fi aici și acum!

Psiholog Cristina Eftimie: Despre Separare și Încredere

Psiholog Cristina Eftimie:Tantrum sau furia copiilor atunci când apare un frățior

Psiholog Cristina Eftimie: Seara și crizele de afect ale copiilor

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele articole