Ne dorim ca să îi stimulăm pe copiii noștri de acasă, de la școală sau de la cabinet să citească? Știm cât de important este acest lucru pentru evoluția și dezvoltarea lor? Dar cum facem față tuturor tentațiilor oferite de alte activități de petrecere a timpului liber?
Ei bine, este demonstrat faptul că cititul și lectura în general aduc niște beneficii care nu pot fi suplinite de gadget-uri sau de alte activități. Astfel, cititul cu copilul îi stimulează și îi dezvoltă imaginația și creativitatea, el ajunge să înțeleagă mai bine emoțiile celor din jur și își construiește empatia, îi sunt antrenate memoria, atenția, concentrarea, își îmbogățește vocabularul învățând cuvinte și expresii noi. Valorile pe care dorim să i le inoculăm copilului pot fi mult mai accesibile prin exemple din lecturi specifice vârstei. Prin discutarea diverselor situații de viață va fi mult mai pregătit să le facă față atunci când va intra în contact cu ele. Copilul poate fi ajutat în depășirea fricilor și a timidității prin prezentarea unor situații similare și a soluțiilor găsite de personaje la problemele lor Nu în ultimul rând, îi lărgim orizonturile copilului prin citit și îi stimulăm setea de cunoaștere.
Există multe metode prin care îi putem ajuta pe copii să citească mai mult și să iubească lectura și cărțile. Depinde de noi ca părinți sau terapeuți și cadre didactice cum o facem și cât de constanți suntem în acest demers. Astăzi vreau să vin cu o soluție pentru părinți dar care poate fi promovată și în școli.
Trăim într-o societate multiculturală în tranziție spre una interculturală, adică un melanj de culturi și de tradiții ca rezultat al libertății de mișcare a populației globului și a accesului la informații. Astfel am ajuns să avem vecini, colegi de muncă și prieteni de diferite naționalități, călătorim și noi în zone care ne-au fost inaccesibile în trecut, învățam unii despre alții și unii de la alții. Aici mă gândesc la unele tradiții pe care deja le-am împrumutat de la alții, tradiții mai mult sau mai puțin educative. Putem selecta ce este potrivit pentru noi și pentru familia noastră.
Ce îmi doresc să transmit prin acest articol este că avem o mare libertate și stă în puterea noastră să facem selecția a ceea ce este important, uil și sănătos.
Am tot citit despre o tradiție a cititului în familie legată de perioada sărbătorilor de iarnă, o tradiție islandeză pe care ei o au din perioada celui de-al doilea Război Mondial. Se numește “Inundația de Crăciun cu cărți”- JOLABOKAFLOD, sau “Potopul de cărți de Crăciun. Sezonul-“Jolabokaflod”- începe încă din noiembrie și se referă la tradiția dăruirii de cărți, debutând cu trimiterea cataloagelor cu titlurile de cărți publicate în anul respectiv, tuturor familiilor, de către edituri. Astfel fiecare decide ce cărți vrea să dăruiască. Se știe că Islanda este țara în care se publică și se vând cele mai multe cărți. Oare noi cum stăm ca și țară la acest capitol? Destul de prost, din păcate.
Cadourile se dăruiesc încă din Ajun de Crăciun, astfel încât în seara de Ajun, fiecare deschide o carte nouă, citește și bea ciocolată caldă. Unii aleg să dăruiască fiecărui membru al familiei câte o carte, alții recomandă o carte întregii familii, cert e că le pun la un loc și apoi fiecare aleg câte una și citesc, îndulcindu-se cu ciocolată, până îi ia somnul.
Cum spuneam, tradiția dăruirii cărților datează din timpul celui de-al doilea Război Mondial, când Islanda avea greutăți financiare. Multor familii le era greu să facă multe cadouri. Și cum hârtia era ieftină, cărțile au devenit principalul cadou făcut în majoritatea familiilor islandeze. Așa a și rămas de atunci încoace.
Că tot suntem în perioada sărbătorilor de iarnă, putem cumpăra, dărui și citi mai multe cărți și acest lucru îl putem face împreună cu copiii noștri. Copiii sunt foarte atenți la ceea ce facem noi, și de cele mai multe ori nu la ceea ce doar spunem.
Vă doresc să aveți de sărbători momente de relaxare în care să citiți și să o faceți cu și lângă copiii voștri!
Psiholog Cristina Eftimie
Articole anterioare: