Sănătatea psihică în era digitală este noua serie de care ne ocupăm în următoarele săptămâni pentru că perioada recentă ne-a adus în situația de a ne orienta către tehnologie mult mai mult decât o făceam înainte. Astfel, în lipsa altor posibilități de a petrece timp liber, de a învăța sau de a lucra, internetul a fost soluția pentru toate segmentele de vârstă. Am avut ocazia să observăm modificările care s-au produs în comportamentele noastre, atât ale adulților cât mai ales ale copiilor și ar trebui să știm cum ne afectează pe termen scurt și pe termen lung dar și cum ar trebui să abordăm aceste schimbări: sunt ele benefice sau nu?
Părerile adulților cu privire la folosirea tehnologiei în perioada pandemiei sunt destul de diferite: astfel, unii cred că metoda de lucru online este mult mai potrivită precum și multe alte lucruri ce pot fi rezolvate prin intermediul platformelor de pe internet iar alții consideră că activitățile din mediul virtual sunt total neindicate și afectează sănătatea.
Prima dintre păreri este formată pe baza obișnuinței instalate în cei doi ani deși, dacă ne întoarcem la începutul perioadei, ne amintim de nemulțumirea pe care am manifestat-o cu toții pentru că era o măsură impusă, era o limitare și o trecere bruscă la o nouă rutină. Astăzi, avem libertatea de alegere iar comoditatea, obișnuința și starea emoțională de după pandemie îi îndeamnă pe mulți să prefere rezolvarea multor sarcini în mediul virtual.
Cea de-a doua categorie de păreri are la bază observarea schimbărilor nedorite precum afectarea condiției fizice, tulburările de dispoziție care necesită imperios contactul cu semenii în lumea reală, frustrările generate de lipsa activităților benefice pentru sănătatea fizică și psihică și multe altele.
În privința copiilor, lucrurile trebuie analizate din perspectiva dezvoltării abilităților sociale dar și a sănătății fizice și psihice. Înainte de pandemie frământarea părinților privind preocupările zilnice ale copiilor constă în încercarea adulților de a-i ține departe de tehnologie după ce le-au oferit acces nelimitat în prima perioadă de viață. Mai concret, cum să rezolve dependența de tehnologie și cum să îi scoată la joacă în aer liber. În timpul pandemiei, copiii au avut libertatea să folosească tehnologia în exces atât pentru scoală cât și pentru timp liber, neexistând alternative. Astăzi, avem posibilitatea de a vedea efectele: irascibilitate, pierderea unor abilități sociale, tendința de însingurare, tulburări de dispoziție (anxietate, stări depresive etc). Și totuși mulți dintre părinți pun întrebarea: „Dacă îl țin departe de tehnologie copilul meu nu se va simți frustrat, nu se va crede altfel față de colegii lui, nu va rămâne în urmă, nu va fi inadecvat cu vremurile pe care le trăim și din care tehnologia face parte?” Răspunsul este invariabil „Ba da”.
Ce este de făcut? Ce alegem: lumea reală sau lumea virtuală? Având în vedere că trăim cu adevărat în lumea reală trebuie să învățăm să înfruntăm provocările reale, să ne modelăm trăirile, comportamentele iar lumea virtuală să constituie un adjuvant în evoluția noastră. Lumea virtuală nu trebuie să o înlocuiască pe cea reală ci doar să o completeze în mod echilibrat. Cum realizam acest echilibru vom dezbate în articolele următoare.
Săptămâna viitoare vă invit să vorbim despre abilități, preocupări si comportamente in era digitala. Până atunci aveți grijă de sănătatea voastră fizică și psihică!
Psiholog-psihoterapeut Lorena Diaconescu
Articole anterioare:
[…] Psiholog Lorena Diaconescu – Seria “Sănătatea psihică în era digitală” – Episodul 1. Lu… […]