Trigliceridele sunt grăsimi prezente în sânge și sunt esențiale pentru organism, fiind o sursă importantă de energie. În exces, însă, ele sunt dăunătoare sănătății.

Nivelul crecut al trigliceridelor este asociat cu obezitatea, unele boli endocrine și renale, cât și cu anumite medicamente (diuretice, corticosteroizi, interferon, betablocante).

Principalii factori ai hipertrigliceridemiei sunt stresul, fumatul, dieta bogată în grăsimi și consumul excesiv de alcool. Nivelul acestor grăsimi poate fi scăzut prin adoptarea unui stil de viață sănătos, înaintea oricărui tratament medicamentos.

Care sunt valorile normale ale trigliceridelor

Nivelul trigliceridelor se măsoară prin analize de sânge. Acestea se fac pe stomacul gol, după un repaus alimentar de 12 ore.

  • Valori normale: <150mg/dl
  • Valori crescute la limită: 150-199 mg/dl
  • Valori crescute: 200-499 mg/dl
  • Creștere severă: >500 mg/dl

Fă mișcare

foto: Gesina Kunkel

Pe lângă o dietă echilibrată, importantă este și mișcarea, la sală sau în aer liber. Specialiștii recomandă cel puțin 30 de minute de exerciții de intensitate moderată pe zi. Mai multe studii demonstrează că sportul, practicat cu regularitate, duce la scăderea nivelului de trigliceride cu până la 22% și a nivelului de colesterol cu până la 12%. O altă măsură care se impune este renunțarea la fumat.

Evită zahărul

foto: Sharon McCutcheon

Trebuie evitate alimente precum bomboanele, prăjiturile, produsele de patiserie, siropurile, băuturile carbogazoase pentru că acestea cresc nivelul trigliceridelor. Poți înlocui zahărul din ceai, cafea și prăjituri cu îndulcitor natural, cum este stevia.

Și băuturile alcoolice sunt de vină pentru creșterea trigliceridelor, de aceea, ai grijă să nu le consumi în exces. În cazul femeilor, se recomandă jumătate de pahar de vin pe zi, iar în cel al bărbaților, un pahar.

Consumă fibre

Legumele și fructele sunt sursă importantă de fibre, care previn depunerile de grăsimi pe vasele de sânge și contribuie la echilibrarea trigliceridelor. Așa că, trebuie consumate legume și fructe precum morcovii, dovleceii, fasole, mere, pere, portocale, prune, toate fiind surse importante de fibre.

Alimente care conțin acizi grași Omega-3

Grăsimile animale, care se găsesc în carnea grasă, mezeluri, lactate grase, duc și ele la hipertrigliceridemie. Le poți înlocui cu grăsimi sănătoase, precum acizii grași Omega-3, care se găsesc în peștele gras (sardine, hering, macrou, ton) și fructe oleaginoase (maximum 30 grame pe zi). Nutriționiștii recomandă 3-4 porții de pește gras pe săptămână.

Orezul și pastele din făină albă cresc nivelul trigliceridelor, acestea fiind de evitat. În locul lor poți consuma orez brun și paste din cereale integrale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.