Vrei să trăiești până la 100 de ani? Ai șanse, mai ales că din ce în ce mai mulți oameni ajung la această vârstă. Potrivit Pew Research Center, numărul oamenilor care vor atinge vârsta de 100 de ani va crește de opt ori până în 2050.

Dar să ajungi să sufli în 100 de lumânări pe tort nu este un fel de câștigare a unei loterii genetice. „Aproape două treimi din longevitatea ta ține de propriul control“, spune Susan Friedman, medic geriatru la University of Rochester Medical Center din New York, potrivit Prevention. Este despre schimbări sănătoase în stilul de viață, care „nu doar că fac o diferență în termeni de longevitate dar și în termeni de funcționare a organismului“, spune Friedman.

Există anumite obiceiuri sănătoase pe care le poți adopta pentru a ajunge la o astfel de vârstă. Iată ce obiceiuri sănătoase au centenarii:

Întinderi musculare

femeie intinderi musculare sport
foto: Matthew Lejune

La 100 de ani, Tao Porchon-Lynch este cel mai vârstnic instructor de yoga din lume. Ea a predat yoga în jurul lumii mai mult de 45 de ani și a practicat mai mult de 70 de ani. Secretul longevității sale ar putea fi întinderea musculară, stretchingul. „Multe persoane în vârstă pe care le tratez au o activitate fizică de rutină pe care o urmează cu strcitețe, iar stretching-ul este parte din ea“, spune Tanya GUre, medic de medicină internă la The Ohio State University Wexner Medical Center. „Stretchingul contribuie la o bună mobilitate și scade riscul de căderi“.

Ieșirile în aer liber

cuplu plimbare munte
foto: Pablo Heimplatz

Când îmbătrânești poate fi tentant să petreci mult timp în casă, dar dacă rămâi activ din punct de vedere social și fizic poți fi mai longeviv, potrivit unui studiu din 2017, apărut în Journal of the American Geriatrics Society. Cercetătorii au studiat cât de des oamenii între 70 și 90 de ani ies din casă și cât de mult au trăit. Ei au aflat că aceia care ieșeau cel mai des din casă au trăit mai mult. Ieșirile în aer liber oferă mai multe oportunități de a se implica în activități sociale, culturale și fizice.

Fără țigări

tigara fumat
foto: Amritanshu Sikdar

O modalitate foarte simplă de a crește șansele de a trăi mai mult este să nu fumăm. „Nu prea întâlnești mulți oameni la 90 și 100 de ani care să fumeze“,spune dr. Gure. De fapt, potrivit Office of the U.S. Surgeon General, fumătorii, mor, în medie, cu 10 ani mai devreme decât nefumători și au mai multe probleme de sănătate.

Mai multe legume

salata legume
foto: Jez Timms

Lessie Brown, o femeie din Ohio care a trăit până la 114 ani, obișnuia să mănânce în fiecare zi un cartof dulce – un obicei al familiei. Și Christina Kislak Wahala, din Cabot, Pennsylvania, care a trăit 101 ani, avea o dietă plină de legume și fructe de pădure proaspete pe toată perioada vieții. O dietă bazată pe legume este scăzută în colesterol și furnizează o doză importantă de fibre, antioxidanți, dar și alți nutrienți care păstrează sănătos sistemul imunitar.

Rămâi pozitiv

femeie bucuroasa bucurie
foto: Hannah Busing

Un studiu din 2012 care a examinat trasăturile personalității oamenilor din comunitatea de evrei Ashkenazi cu vârste curpinse între 95 și 107 ani, au aflat că aceștia au o atitudine pozitivă și simțul umorului. Asta ar putea sugera că acestea au un rol foarte important în ceea ce privește longevitatea. La fel se întâmplă și cu vârstnicii din satele italieni care au vârste între 90 și 101 ani. Cercetătorii au descoperit la acesștia că arată o combinație unică de adaptare, curaj și optimism care le permite să treacă peste problemele vieții.