1.6 C
București

Alegeri sănătoase, episodul 2: Alimentația copiilor încă din primii ani de viață

Importante

Despre stilul de viață sănătos se vorbește de multă vreme însă evoluția tehnologiei care a adus cu sine o schimbare majora în rutina de fiecare zi precum și pandemia de Covid-19 au determinat apariția nevoii de a clarifica ce înseamnă cu adevărat un stil de viață sănătos în zilele noastre.

Rutina zilnică ne face să trăim o stare de siguranță, de predictibilitate pentru că răspunsul neurochimic consta în secretarea de dopamină conferindu-ne astfel o stare de bine generală. Însă răspunsul acesta vine atât în cazul obiceiurilor sănătoase cât și în al celor nesănătoase iar aici intervine capacitatea fiecăruia de a gestiona schimbarea. Știm că viața e plină de surprize iar creierul trebuie pregătit să se adapteze în cazul unor schimbări bruște, altfel spus ne antrenăm adaptabilitatea. 

Pentru adulți, deși pare dificil, este un beneficiu incontestabil reconfigurarea acestora mai ales atunci când descoperă că unele dintre obiceiurile zilnice sunt cauze ale multor probleme care influențează starea de sănătate, planul relațional și chiar pe cel profesional.

Pentru că alegerile potrivite pentru un stil de viață sănătos reprezinta o lecție importantă de transmis copiilor încă din primii ani de viață, azi punem reflectorul pe alimentație.

Dezvoltarea tehnologiei a dus la comoditate și sedentarism atât pentru adulți cât mai ales pentru copii și adolescenți. Înlocuirea orelor de relaxare în aer liber și înlocuirea relaționării directe între oameni cu timp petrecut în fața calculatorului pentru satisfacerea nevoilor de relaxare sau de socializare a modificat considerabil atât comportamentul cât și starea de sănătate. Deși nu mai consumăm la fel de  multă energie în activitățile zilnice, stilul de alimentație s-a schimbat și el însă nu în direcția dorită pentru că o cantitate mai mică de energie consumată ar necesita un număr mai mic de calorii în meniul zilnic. Însă astăzi sunt multe persoane care preferă mâncarea de tip junk food din comoditate ori pentru că și-au format un obicei. Și kilogramele nu întârzie să apară urmate de o pleiadă de emoții negative, de frustrări și de disconfort fizic și psiho-emoțional.

Copiii își formează și ei obiceiurile în funcție de ceea ce văd în mediul de acasă și de la gradiniță sau școală. Regulile alimentare și filtrele privind alegerile culinare de mai târziu se formează în familie. Un copil care a fost obișnuit să consume legume și fructe zilnic, o va face și în viața de adolescent și de adult. De asemenea, un copil obișnuit de către părinții săi din primii ani de viață să respecte un orar de mese clar stabilit și respectat în familie, o va face și ulterior.

Adesea am primit în cabinet, din partea părinților, întrebarea: „Cum să îl conving pe copil să mănânce fructe și legume?”  Trebuie să precizez că, în general, părinții care adresau aceasta întrebare nu obișnuiau nici ei înșiși să le consume însă le considerau benefice pentru dezvoltarea sănătoasă a copilului. Așa cum știm, copiii fac ceea ce văd la părinți și mai puțin ceea li se spune să facă deci provocarea implementării unui obicei sănătos este în primul rând pentru părinți și abia apoi pentru copii. O regulă trebuie să fie stabilită pentru toată familia și trebuie respectată de toți membrii fără excepție. Bineînțeles că există o serie de strategii și de metode pe care psihologul le poate recomanda în funcție de fiecare caz sau context, adaptat nevoii fiecăruia și particularizat.

Mulți dintre părinți consideră că e bine să îi lase pe copii să decidă ce își doresc să mănânce scăpând din vedere faptul că ei încă nu au capacitatea de a distinge între sănătos și nesănătos, între necesar și moft sau plăcere. Întrebarea corectă nu este „ce vrei să mănânci azi?” pentru că răspunsul poate fi, de exemplu, „înghețată” sau „clătite cu ciocolată”. Întrebarea justă ar trebui să distingă între câteva opțiuni de mâncare disponibile în acel moment pentru că întrebarea deschisă „ce” îl duce pe copil cu gândul direct la un desert preferat și nu la o necesitate de aport nutritiv. În plus, „ce vrei să mănânci azi?” ar presupune că el trebuie deja să știe tot ce e prin frigider sau prin cămară și știe și ce rețete pot fi pregătite. Deci întrebarea corectă ar trebui să conțină enumerarea opțiunilor clare dacă ne dorim neapărat să îl implicăm în procesul de decizie. Să nu uităm că responsabilitatea alegerii sănătoase este a adultului și astfel, în timp, copilul poate învăța să facă alegeri echilibrate în materie de alimentație.

Medicul specializat în diabet, nutriție si boli metabolice este cel care poate răspunde la întrebările legate de alegerile alimentare corecte în funcție de particularitățile de vârstă și starea de sănătate ale fiecarui copil. Psihologul sau psihoterapeutul este cel care poate răspunde la întrebările legate de comunicarea cu copilul pe tema alimentației, a metodelor utilizate în relația cu acesta pentru implementarea regulilor sănătoase dar și cel care poate aduce clarificări atunci când apar tulburări de conduită alimentară în diferite etape de viață.

Așadar, alegerile alimentare echilibrate reprezintă o componentă importantă a stilului de viață sănătos și trebuie configurată devreme, în mod responsabil.

Săptămâna viitoare vom continua această temă și vom analiza modul în care conduita alimentară influențează sfera emoțională și comportamentul copiilor având impact și asupra altor componente ale stilului de viață sănătos, cum ar fi calitatea somnului, performanța personală și școlară și petrecerea timpului liber.

Psiholog-psihoterapeut Lorena Diaconescu

Alegeri sănătoase, episodul 1: Despre alegeri, consecințe și decidenți

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele articole