Ideea de creativitate și stimulare a creativității apare întotdeauna atunci când obișnuim să vorbim despre un proces de dezvoltare personală sau când vorbim despre trăsături necesare ori importante în anumite aspecte ale vieții. Totuși, creativitatea, ca proces mental (dar și social), se manifestă de la vârste foarte mici, chiar de la naștere și trebuie să fie stimulată pe parcursul evoluției și creșterii copilului.
Creativitatea presupune o serie de procese neurologice cu rol important în dezvoltarea timpurie a creierului. Este însă un lucru bine cunoscut faptul că în perioada copilăriei creativitatea se manifestă prin explorarea mediului și încercarea de înțelegere a vieții, însă nu am fost învățați de-a lungul timpului să o prețuim și să o stimulăm.
În dezvoltarea sa, copilul cercetează mediul înconjurător experimentând și folosind aceste experiențe de la o etapă la alta dar este necesar să sprijinim și să-l încurajăm să descopere lumea folosindu-și resursele proprii în continuă dezvoltare. Iată de ce este nevoie să îi oferim un mediu creativ care să nu limiteze nevoia de cunoaștere a copilului și să nu modeleze într-o manieră strictă schemele mentale pe care acesta și le formează.
Creativitatea are un rol important în dezvoltarea încrederii de sine, a gândirii critice, a gândirii creative, a inteligenței sociale, pentru obținerea performanțelor școlare și personale, precum și pentru a reuși în viață, mai tarziu, ca adult. Creativitatea contribuie la dezvoltarea personalității individului și a modului de relaționare în societate. Deseori nu este atât de important rezultatul creației, cât faptul că în procesul acesteia are loc dezvoltarea și formarea personalității gânditoare.
Deși metodele de învățare aplicate în școala de astăzi păstrează multe dintre tiparele vechi în care nu se punea prea mult accent pe creativitate există alternative: ateliere de dans, teatru, dezvoltare personală, canto sau diferite alte activități.
Modul în care este modelat creierul în perioada copilăriei determină comportamentul adolescentului și, ulterior al adultului. Însă, în cazul în care perioada copilăriei mici a trecut cu restricții și limitări, cu reguli uneori absurde sau mult prea rigide, putem recurge la variantele alternative pentru antrenament și stimularea creativității. Atât adolescenții cât și adulții participă cu plăcere la diferite exerciții de creativitate pe care le inițiem în cursul sesiunilor de dezvoltare personală.
Astfel, înțelegând beneficiile dezvoltării creativității, vom știi că este important să îi susținem încă de la vârste fragede și, de asemenea, vom știi să alegem mai ușor activitățile extrașcolare potrivite și utile copiilor.
Până data viitoare, nu uitați să aveți grijă de sănătatea voastra fizică și mentală!
Psihoterapeut Lorena Diaconescu
Lorena Diaconescu este psiholog, lucrează în domeniul psihoterapiei dar alocă și foarte mult timp dezvoltării personale cu grupuri de copii și adolescenți. A urmat studiile Facultății de Psihologie a Universității București dar este licențiată și în științe juridice și științe economice. Consideră că instruirea în domenii diverse și formarea continuă sunt elemente importante în evoluția personală a oricărui om.
Articole anterioare: